FANDOM

Mesterligafinalen 2005/2006 ble spilt mellom Barcelona og ArsenalPSGs hjemmebane Stade De France.

Før Kampen Rediger

Barcelona og Arsenal tok like mange poeng i gruppespillet (16). Sett etter motstandere i gruppespill og cupspill var kanskje Barcelona en ørliten favoritt.

Barcelona

Barcelona møtte Werder Bremen (Tyskland), Udiense (Italia) og Panathinaikos (Hellas) i gruppespillet. Barcelona vant foran Werder og Udiense.

I åttendelsfinalen møtte de Chelsea over to jevne oppgjør. Barcelonas 2-1 seier hjemme på Camp Nou skulle vise seg å bli avgjørende etter 1-1 i London.

I Kvartfinalen ble de holdt til 0-0 av overraskelseslaget Benfica i Portugal. Hjemme i Spania skulle det derimot gå lettere med 2-0.

I Semifinalen ble AC Milan slått 1-0 i Spania og det skulle vise seg å avgjøre.

Arsenal

Arsenal møtte Ajax (Nederland), FC Thun (Sveits) og Sparta Praha (Tsjekkia). Arsenal vant foran Ajax og Thun.

I åttendelsfinalen imponerte Arsenal mot Real Madrid ved å vinne 0-1 på Santiago Bernabeu. Dermed kunne Arsenal forsvare seg til 0-0 hjemme på Higbury.

I kvartfinalen møtte de Juventus, og oppgjøret på Higbury endte 2-0, og Arsenal forsvarte seg til 0-0 borte.

I Semifinalen ble Arsenal hakket for sterke for de spanske overraskelsene Villareal. Arsenal vant 1-0 hjemme, og oppgjøret borte endte med 0-0.

1. Omgang Rediger

Første omgang hadde avspark 20.45 med Terje Hauge som dommer. De to lags kapteiner (Carlos Puyol, Barcelona og Thierry Henry, Arsenal) tok hverandre i hendene og Barcelona vant myntkastet.

Og finalen åpner med et smell. Nevnte Henry blir spilt igjennom etter bare tre minutter, men Barcelonas sisteskanse Victor Valdès er nede med en fantastisk redning, og corner for Arsenal. Den påfølgende corneren slåes ut til samme Henry som dundrer til, men Valdès er der igjen å redder.

Arsenal kjørte Barcelona i starten, og hadde ballen mye. Barcelonas første småfarlighet kom etter 7 minutter, da Ronaldinho mottok en pasning inne i Arsenals 16-meter. Dessverre for Barcelonas supportere får ikke Brasilianeren kontroll, og det ebbber ut med ingenting.

Farlighet skulle det derimot bli bare minuttet senere. Ludovic Guily lader kanonen og skyter mot høyre kryss fra 30 meter. Keeper hos Arsenal Jens Lehmann har kontroll. Fire minutter senere får Barcelona frispark fra 30 meter. Ronaldinho er i stand til å score derfra, men det går noen meter utenfor nærmeste kryss.

Fem minutter senere mister Ebouè ballen rett utenfor egen 16-meter, og Barcelonasupporternes yndling Deco sender av gårde et bra skudd, men Lehmann kontrollerer det ut.

Barcelona har prøvd en del skudd i åpningen som kunne ført til noe, men en opplagt Tysker i Arsenals mål ser ikke ut til å ha trøbbel ved noen av målene.

Men trøbbel skulle han og ikke minst de norske dommerene få ett minutt senere. Ronaldinho mottar ballen fra Ludovic Guily og dribler av seg to Arsenalspillere før han sender en perfekt stikkpasning til Samuel Eto'o. Den Kamerunske spissen løper mot Arsenals mål, og Jens Lehmann kommer ut, prøver å ta ballen, men tar heller beina på Eto'o som går i bakken som et slakt. Returen triller ut til høyre der nevnte Guily står, ballen går i mål, men Terje Hauge annulerer målet fordi han allerede har blåst frispak. Lehmann blir for ordens skyld også utvist ved denne situasjonen, og Roberto Pirès blir tatt av til fordel for Manuel Almunia så de slipper å ha en utespiller i mål. Det blir frispark av situasjonen, og det setter Ronaldinho like utenfor den høyre stolpen.

Og nå koker det i Paris. Emmanuel Ebouè får et helt korrekt gult kort fra dommer Hauge etter at han stempler en Barcelona-spiller i skrittet etter en hodeduell.

Minuttet senere ligger Henry nede etter en tøff duell med Rafael Marques. Mexicaneren burde muligens ha hatt gult kort ved denne anledningen. Nede ligger også Edmilson etter en duell med Cesc Fabregas.

Det er ingen tvil om at utvisningen til Lehmann har satt sitt preg på kampen. Barcelona kjører, og Arsenal forsvarer seg. Katalanerne forsøker mye på gjennomspill, og er nær ved å lykkes flere ganger. Bare et agressivt og konsentrert forsvar hindrer muligheter for Spanjolene.

Men Arsenal skulle vise seg å ikke være helt ufarlige. Kolo Toure med en fin pasning til Ebouè som løper seg fri fra Gianluca Zambrotta, runder [[Carlos Puyol] og faller. De første tv-bildene viser at Hauge gjør rett i å dømme frispark, men så ser man at Ebouè leverer en skuespillerprestasjon man kun ser i diverse Oscarbelønnede filmer. Ebouè hadde også gult fra før, og en optimal dømming av Hauge ville gitt et nytt gult til franskmannen og dermed rødt kort.

Hauge har fått en dårlig åpning på matchen, og det blir ikke bedre av at Thierry Henry slår dødballen perfekt, og at Sol Campbell stanger ballen knallhardt i mål. Arsenal har tatt en temmelig ufortjent ledelse etter 37 minutter av første omgang.

To minutter senere ligger Ebouè nede med en virkelig skade, og det ser lenge ut til at han må gi seg før han kommer seg opp.

Det blir lagt til 4 minutter i en høyrdramatisk førsteomgang. Dette gir muligheter til begge lag. Først spiller Ronaldinho igjennom Eto'o som setter ballen i stolpen. Så kontrer Arsenal og Henry setter ballen over målet.

Pause Rediger

Ut i fra sjanser og spill leder Arsenal ufortjent. Barcelona har kjørt matchen, og er uheldig som ikke har 2 eller 3 mål.

Terje Hauge har også vært svak. Denne tabellen viser hva som har gått galt:

Gjorde

Arsenal 1 - 0 Barcelona (Mål)
Arsenal 1 - 0 Barcelona (Gule Kort)
Arsenal 1 - 0 Barcelona (Røde Kort)

Skulle Gjort

Arsenal 0 - 1 Barcelona (Mål) (Guily)
Arsenal 2 - 1 Barcelona (Gule Kort) (Ebouè x2, Marques)
Arsenal 2 - 0 Barcelona (Røde Kort) (Lehmann og Ebouè)

Barcelona bytter også en spiller. Edmilson går ut for Andreas Iniesta

Andre Omgang Rediger

Arsenal har avspark, og omgangen starter som den første med en målsjanse. Denne gangen er det Deco som skyter rett på Manuel Almunia.

En verre start får Terje Hauge. Dommeren gjør nok en feil og gir Thierry Henry gult kort for en takling der han var soleklart på ball.

Barcelona kjører Arsenal som de gjorde i mesteparten av første omgang. Innbytter Iniesta skyter rett på Almunia etter 53 minutter. Så får Barcelona frispark etter at Ebouè feller Ronaldinho. Ronaldinho viser strålende teknikk ved denne situasjonen. Frisparket går rett i muren, og returen via Eto'o og til 5-meter fra Almunia.

Etter dette bølger kampen litt. Arsenal får en resultatløs corner, og Alexander Hleb avslutter et fint angrep med å skyte til høyre for Victor Valdès. Barcelona må frem og gjør derfor et offensivt bytte. Inn med Henrik Larsson for den defensive midtbanespilleren Mark van Bommel.

Arsenal er inne i en god periode nå. Fredrik Ljungberg skyter et godt skudd nede i hjørnet som Valdès fister til corner. Arsene Wenger tar ingen sjanser på det påfølgende hjørnesparket og sender opp bare tre menn mot 6-7 Barcelonaspillere. De vinner følgelig ikke duellen i feltet. Barcelona får ballen ut, og et gult kort med på kjøpet når Oleguer setter inn en stygg takling på svenske Fredrik Ljungberg etter 69 minutter.

Bare minuttet senere burde Arsenal ha gått opp til 2-0. Hleb spiller Henry nydelig igjennom, men avsluttnigen fra Franskmannen er puslete, og Valdes redder lett. Minuttet etter erstatter Juliano Belletti Oleguer på Barcelonas høyreback.

Ronaldinho kommer til en temmlig bra mulighet etter 73 minutter. Han mottar en pasning på spissen av 16-meteren, og vinkelen blir for vanskelig og skuddet går i nettveggen. Et minutt senere er det bytte hos Arsenal. Cesc Fabregas går ut og inn kommer Matthieu Flamini.

Det gjennstår 15 minutter av en strålende finale. Arsenal virker tafatte og mest villige til å forsvare ledelsen. Barcelona derimot må mere frem.

Og det gjør de. Samuel Eto'o blir spit nydelig igjennom av Henrik Larsson, og den kamerunske spissen gjør ingen feil alene med Flamini. Setter ballen kontant i det korteste hjørnet og sørger for 1-1.

Og som om ikke det var nok. 4 Minutter senere er det igjen Henke som har målgivende. Snurrer rundt og legger en pasning ut 45 grader til Belletti. Den brasilianske høyrebacken setter ballen mellom beina på keeper Almunia. Barcelona har snudd kampen på 4 minutter.

Nå er det Barcelona som forsvarer seg, og i omgangens siste ordinære spilleminutt er det nær at Guily leger på til 3-1 med et godt skudd.

Hauge legger til 3 minutter, og i det 2. får Henrik Larsson gult kort for å hale ut tiden.

Det gjør ikke noe fra eller til for Barcelona som er Champions-Leagemestere 2005/2006.

Lagoppstillingene Rediger

Barcelona

Victor Valdès
Oleguer (Juliano Belletti 75. min)
Carlos Puyol
Rafael Marques
Geovanni Van Bronckhorst
Deco
Edmilson (Andreas Iniesta 46. min)
Mark van Bommel (Henkrik Larsson 61. min)
Ludovic Guily
Ronaldinho
Samuel Eto'o

Manager: Frank Rijkaard

Arsenal

Jens Lehmann
Emmanuel Ebouè
Kolo Toure
Sol Campbell
Ashley Cole
Roberto Pirès (Manuel Almunia 15. min)
Gilberto Silva
Cesc Fabregas (Mathieu Flamini 75. min)
Alexander Hleb
Fredrik Ljungberg
Thierry Henry

Manager: Arsene Wenger

Dommer: Terje Hauge

Tilfeldig wiki