FANDOM

Mesterligafinalen 2006/2007 ble spilt mellom Manchester United og ChelseaLuzhniki Stadion i Moskva. Regnet pøste ned i det de to lags supportere entret stadion.

Før Kampen Rediger

Chelsea var på hevntokt etter at United hadde vunnet den engelske ligaen med 3 poengs margin. Grunnet dette var det spekulasjoner fra flere hold om Chelsea-manager Avram Grant fikk beholde jobben sin. Klubbeieren Roman Abramovitsj lot Grant styre laget i finalen, men de aller fleste så at Grants dager som Manager nok var talte. Grant fikk senere sparken, etter å ha sittet som sjef i 8 måneder. Han overtok etter Jose Mouriniho som gikk av etter at Chelsea spilte 1-1 mot Rosenborg i turneringens gruppespill.

United på sin side hadde vunnet ligaen, kommet til finalen i Mesterligaen, men sjansen til å ha The Treble for den Engelske stormakten lå utilgjengelig grunnet at Porsmouth hadde slått United i FA-cupens Kvartfinale. United på sin side var mer plaget av skader enn managerspørsmålet. Gary Neville hadde kun spilt 5 mintutter med førstelagsfotball den sesongen, og ville ikke få medalje i Mesterligaen om United vant. I tillegg var Darren Fletcher og Mikael Silvestre småplaget med skader.

Ellers var oppkjøringen til finalen mye preget av banens tilstand. Den var i temmelig dårlig forfatning, og selv banemannskapet innrømte i ettertid at den ikke var egnet til å spille en Mesterligafinale på. Løsningen ble at halve banen var med kunstig, og resten med vanlig gress.

1. Omgang Rediger

Avsparket ble tatt 20.45 med Lubos Michell fra slovakia som dommer. Lagene lå veldig å følte på hverandre i starten, selv om utallige møter i hjemlig liga skulle tilsi at de kjente hverandre svært så godt.

Det første kvarteret av kampen foregikk uten det helt store annet enn at Ashley Cole måtte bytte skotøy grunnet baneforholdene. Det virket også som om den sugde mye energi fra spillerne, og at regnet gjorde balansen vanskelig.

Men det var United som startet kampen best. Særlig Chelseas midtstoppere John Terry og Richardo Carvalho ble stående mye inne i sin egen målgård og sparke bort baller som kom. United skapte ikke noe særlig, men det ville bli farlig om dette skulle fortsette. Og farlig ble det. Verdens beste fotballspiller Cristiano Ronaldo hadde flere ganger lurt Michael Essien trill rundt på sin venstrekant, og den ghanesiske kjempen så ut til å ha fått Ronaldo som sin hovedoppgave. Dessverre for Chelsea og Essien fikk de snart erfare at han ikke bare må stoppes på dribleraid, han må også passes på inne i feltet, og akkurat i denne situasjonen glemmer Essien det. Ronaldo får stå helt alene på bakerste stolpe å nikke inn Wes Browns presise innlegg. Keeper Peter Chech må bare stå å glane på ballen som går inn bak han. United leder etter 26 minutter.

Etter dette var United Chelsea fullstendig overlgene. De røde djevlene fra Manchester kom til flere gode sjanser. Blandt annet er Brown og Ronaldo på farten med en nestekopi av 1-0 etter 29 minutter. Denne gangen header Ronaldo ned til Carlos Tevez som må se ballen bli klarert av John Terry rett foran den høyre støvlenen hans.

Men at Chelsea var helt ufarlige er å drive det veldig langt. Kommunikajsonssvikt mellom United-keeper Edwin van der Sar og samme lags midtstopper Nemanja Vidic fører til en stor sjanse for Michael Ballack. En lang ball fra Claude Makelele heades inn i feltet av Didier Drogba, og tyskeren header over via den nederlandske keeperens hånd. På den påfølgende corneren meier Wayne Rooney ballen ut, og det som virket som et håpløst klareringsforsøk viste seg å være en strålende pasning mot Cristiano Ronalo. Portugiseren finter av seg 3 Chelseaspillere, og legger inn i feltet. Keeper Peter Chech velger å bokse headingen til Tevez ut i returrom. Der står Michael Carrick, og sender et hardt skudd mot tsjekkerens venstre hjørne. Heldigvis for Chelsea går ballen via Chech og ut til en resultatløs corner.

Manchester United styrte kampen, og Tevez burde ha gjort 2-0 når han nesten nådde et innlegg fra Wayne Rooney åtte minutter senere.

Klokken tikket sakte mot 45 minutter etter en svært underholdene Første omgang. United så ut til å kontrollere inn en fortjent ledelse, og det irriterte Michael Essien såpass at han valgte å mælme til ballen fra 40 meter. Treffet var dårlig, og skuddet lett og ta, men det ble straks verre for Edwin van der Sar når ballen traff rompa til både Rio Ferdinand og Nemanja Vidic. Det satte van der Sar ut av spill, og Frank Lampard hadde ingen problemer med å trille inn utligningen.

Omgangen var ikke preget av stygt spill, men noen gule kort ble det. Paul Scholes og Claude Makelele skallet i hverandre i en hodeduell, og begynte med munnhoggeri som førte til et gult kort for begge. Det skulle senere vise seg at Scholes sin nese var brukket som følge av denne situasjonen.

I tillegg fikk Rio Ferdinand og Richardo Carvalho hvert sitt gule kort for å klippe ned Drogba og Tevez.

PausenRediger

United hadde dominert stort, og Chelsea var direkte heldige som ikke gikk til pause med hvertfall 3-1. Målet deres kom ut av ingenting, og de aller fleste visste at United kom til å vinne om Chelsea ikke kom seg høyere opp på banen.

Ingen av lagene valgte å bytte spillere i pausen.

Andre OmgangRediger

United tok avsparket, og den andre omgangen skulle raskt vise seg å bli motsatt av den første på mange måter. Tempoet hos begge lag var lite, og ingen av dem maktet å produsere særlig med sjanser fremover på banen.

United gav bort flere frispark og cornere som kunne ført til farligheter mot et så fysisk sterkt lag som Chelsea. Unitedspillerne ryddet det meste unna, men kunne blitt straffet når Didier Drogba skjøt hardt i van der Sars venstre stolpe. I tillegg var Carlos Tevez og Michael Carrick fremme med gode skuddforsøk. Ellers gikk mye av tiden bort til skader. I tillegg kom Ryan Giggs inn for Paul Scholes som følge av det nevnte nesebruddet. Omgangen ebbet ut med 1-1, dermed var det klart for ekstraomganger.

Den andre omgangen førte ikke til gult kort for noen av lagene.

Første Ekstraomgang Rediger

Nesten umiddelbart etter at dommeren hadde satt i gang den første ekstraomgangen valgte Chelsea-manager Avram Grant å bytte ut Florent Malouda for Salomon Kalou.

Etter å ha vært bakpå i store deler av 2. omgang, kom United sterkt tilbake i tilleggstiden. De klarte å tilrive seg et lite initiativ, men fikk en vekker da Lampard satte ballen i tverrligger fra 10 meter etter bare tre minutter av første ekstraomgang. United kom imidlertid tilbake, og innbytter Ryan Giggs var nære ved å sette ballen i mål etter fint forarbeid av Evra. Cech var utspilt, og Chelsea-kaptein Terry fikk headet ballen unna på målstreken. Et par minutter senere var Tevez igjen farlig frempå, men skjøt denne gang rett på Chelsea-målvakten.

To bytter til: Nani inn for Wayne Rooney hos Manchester United, og Nicolas Anelka inn for Joe Cole hos Chelsea.

Andre Ekstraomgang Rediger

Store deler av de siste femten minuttene gikk med til å tøye ut kramper hos spillerne på begge lag. Dramatikk ble det da det bare var fem minutter igjen av spilletiden. I en heftig diskusjon mellom de fleste av banens spillere, slår Drogba til Vidic med flat hånd i ansiktet. Dommer, Lubos Michel, står like ved situasjonen, og viser umiddelbart ut ivorianeren.

Situsjonen oppstår i det Michael Ballack sparker bort ballen når Tevez skal ta et frispark. Denne situasjonen fører til 3 gule og et rødt. Gult til Tevez, Michael Ballack og Makelele, og rødt kort til Drogba.

United tar ut Wes Brown for Anderson, og Chelsea tar ut Makelele for Juliano Belletti.

Straffesparkkonkurranse Rediger

Straffe for Straffeskytter Resultat Stilling
Manchester United Carlos Tevez MÅL. Tevez danser bort til ballen og legger den til høyre for Chech. 1-0
Chelsea Michael Ballck MÅL. Edwin van der Sar kaster seg riktig vei, men når ikke helt frem. 1-1
Manchester United Michael Carrick MÅL Petr Chech kaster seg riktig til høyre, og ballen går motsatt 2-1
Chelsea Juliano Belletti MÅL. Juliano Belletti finter et hardt skudd, men triller balllen til høyre for en Van der sar som går til venstre. 2-2
Manchester United Cristiano Ronaldo Straffebom. Ronaldo løper, stopper opp, løper, og Chech redder til venstre. 2–2
Chelsea Frank Lampard MÅL. Både ball og keeper går til høyre, men Van der sar er akkurat for sent ute. 2–3
Manchester United Owen Hargreaves MÅL. Skyter høyt i venstre hjørne, og selv om Chech går rett er han ikke i nærheten av å ta den. 3–3
Chelsea Ashley Cole MÅL. Van der sar får to hender på skuddet, men det sniker seg likevel inn i det høyre hjørnet. 4-3
Manchester United Nani MÅL. Chech får to hender på ballen, men klarer ikke hindre at den går inn til venstre. 4-4
Chelsea John Terry Straffebom. Terry sklir på rompa i det han skal skyte, og ballen går i den høyre stolpen og ut. 4-4
Manchester United Anderson MÅL. Ballen går rett frem, og Chech går til høyre. 5-4
Chelsea Salomon Kalou MÅL Van der sar går til venstre, og ballen fyker opp i høyre kryss. 5-5
Manchester United Ryan Giggs MÅL. Giggs skrur ballen inn i høyre hjørne, og Chech går motsatt. 6-5
Chelsea Nicolas Anelka Straffebom. Anelka skyter svakt mot venstre, og Van der sar er der og redder. 6-5

Manchester United er Champions-Leagemestere 2007/2008

LagoppstillingeneRediger

Manchester United:

Edwin van der Sar
Wes Brown (Anderson 120. min)
Rio Ferdinand
Nemanja Vidic
Patrice Evra
Owen Hargreaves
Michael Carrick
Paul Scholes (Ryan Giggs 87. min)
Cristiano Ronaldo
Wayne Rooney (Nani 101. min)
Carlos Tevez

Ubenyttede innbyttere

John O'Shea

Darren Fletcher
Mikael Silvestre
Tomasz Kuszczak

Manager: Sir Alex Ferguson

Chelsea:

Petr Chech
Michael Essien
Richardo Carvalho
John Terry
Ashely Cole
Joe Cole (Nicolas Anelka 99. min)
Michael Ballack
Claude Makelele (Juliano Belletti 120. min)
Frank Lampard
Florent Malouda (Salomon Kalou 92. min)
Didier Drogba

Ubenyttede innbyttere

Carlo Cudicini
Alex
John Obi Mikel
Andrei Shevchenko

Manager: Avram Grant

Dommer: Lubos Michell

Tilfeldig wiki