FANDOM

Mesterligasesongen 2006/2007 møttes Manchester United og AS Roma til kamp i turneringens kvartfinale. Oppgjørene gikk over to kamper, og her dekkes den første av dem.

Før Kampen Rediger

Mange holdt et Romalag som hadde vunnet 21 av sine siste 22 som favoritt hjemme, mens et United som kanskje er verdens beste hjemmelag var favoritt hjemme. Flere trodde at United ville vinne på fordelen å ha hjemmebane sist. Roma hadde likevel hatt det tøffest i Åttendelsfinalen, og likevel imponert mest. Mot de firedoble franske mesterne Lyon ble det 0-0 hjemme i Roma, men en knallsterk borteseier i Frankrike i form av Franscesco Totti og Mancinis mål. Mancinis mål var forøvrig en perle, hvor han etter syv overstegsfinter dundret ballen opp i nærmeste kryss. United hadde hatt det lettere mot et annet fransk lag, nemmelig Lille. Lille Lille skulle etter to kamper vise seg å være hakket for Liten mot United. I den første kampen i Frankrike vant United 1-0 etter et frekt frispark av Ryan Giggs som forøvrig kom mens Lille stilte opp muren. Med et godt borteresultat kontrollerte United seg til 1-0 også hjemme. Denne gangen ved innlånte Henrik Larssons hodestøt etter et innlegg fra Cristiano Ronaldo.

1. Omgang Rediger

Romas trener Luciano Spalletti hadde før kampen informert spillerne sine om hvor viktig det var å overraske United. Dette i form av hurtige kontringer, dødballer, og mange distanseskudd. Det skulle vise seg å være riktig taktikk, for før et minutt var gått hadde Mancini brent en dobbeltsjanse, og skaffet laget sitt en corner det ikke kom noe ut av. I tillegg hadde Cristian Chivu og Francsesco Totti hvert sitt skudd like over mål. I tillegg hadde også Totti et skudd som gikk i baken til Rio Ferdinand.

Etter dette roet kampen seg noe. United fikk mere plass til å spille sitt spill. Dette førte til to gode muligheter. Først en puslete volley-avslutning etter et innlegg fra Cristiano Ronaldo. Så et gjennomspill fra Michael Carrick som i siste øyeblikk snappes opp av Marco Cassetti.

Når 26 minutter av den første omgangen var spilt, får Paul Scholes et unødvendig gult kort for en stygg takling bakfra på Christian Whillhelmson. 8 Minutter senere fosser Romas kaptien Franscesco Totti fremover på banen. Scholes setter frem beinet, men når ballen akkurat ikke. I stedet er han borti Totti, og den italienske landslagsmannen går i bakken som et skutt rovdyr, og tar noen piruetter på bakken for å virkelig få sympati. Den tyske dommeren Herbert Fandell kommer stormende til med det gule kortet. Men tv-reprisene viser at Fandells andre gule kort er strengt. Noe som gjør at United-supporterne får ekstra vond smak i munnen ved kortet, er Romabakcen Cristiano Chivus oppførsell ved situasjonen. Først gjør han Fandell oppmerksom på situasjonen ved å smøre tjukt på med hva Scholes har gjort. Når kortet endelig kommer applauderer han, klapper Fandell på skulderen og viser tommel opp bak ryggen hans i det han går vekk fra situasjonen.

11 mot 10 valgte United å forsvare seg mer. Roma fikk styre mye, og ett minutt før pause kom en stor sjanse. Simone Perrotta mottar en kort Corner fra Totti. Perrotta gir til Mancini, som feilvendt mot mål gir ut til Rodrigo Taddei. Den brasilianske midtbanespilleren breiser inn 1-0 til Italienerne via Wes Brown, noe som gjør at keeper Edwin van der Sar settes helt ut av spill.

Pause Rediger

Roma har vært best i en veldig severdig første omgang. United var frempå ved et par anledninger, og kunne med litt flaks ha hatt både ett og to mål. United lider noe av at Scholes er utvist, og et defensivt bytte forventes i pausen.

2. Omgang Rediger

2. Omgang åpner med et sikkerlig brak. Det er mange sjanser til begge lag. Først har Taddei et godt skudd som van der Sar slår til corner. Så kontrer United direkte etter hjørnesparket. Michel Carrick spiller Ronaldo nydelig igjennom, og keeper Doni kommer ut. Ronalo forsøker å lobbe over den brasilianske keeperen, men touchen blir for svak og skuddet ender opp i fanget hans. United hadde i stedet for å flytte ned Carrick og spille med 5 bak, valgt å flytte Rooney og Ole Gunnar Solskjær ut på kantene, og la Ronaldo være alene på topp. Dermed en 4-4-1 formasjon med Carrick og Ryan Giggs sentralt i banen.

Så, en time ut i matchen, kommer det som mange betegner som et av de flotteste mål United noen gang har gjort i Champions Leage. Ronaldo kjører hekkeløp over 5 Romaspillere, legger en presis pasning til Solskjær som på ettouch slår et fanstisk bananinnlegg som Rooney tar ned på brystet. Rooney runder en Romaspiller og klinker ballen i krysset bak en utspilt brasiliansk keeper.

Et rystet Romalag ser at United har fått blod på tann. De angriper mer, men det aller meste blir stoppet like utenfor 16-meteren.

Roma gjør også et bytte. Ut med Cristian Whillhelmson eller "Chippen" som han kalles. Inn med Mirko Vucinic som mange forventet skulle starte Mathcen for enten Whillhelmson eller Perrotta.

Stoppes gjør derimot ikke Roma når de fosser fremover. De har først et forsøk som ebber ut med at Simone Perrotta forsøker å filme seg til straffespark, får gult kort, og mister returkampen i Manchester. Så like etterpå får Mancini ballen på midtbanen, fosser fremover, og skyter knallhardt rett på van der Sar. Skuddet er hardt og ballen vingler veldig i luften, og den nederlandske landslagskeeperen må gi retur. Den faller rett på foten til innbytter Vucinic som sklir inn 2-1 til Roma.

Etter dette skjer det ikke mye. Heinze får i likhet med Solskjær et gult kort. Solskjær som forøvrig blir tatt av banen 6 minutter etter Romas mål. Inn kommer Darren Fletcher. 5 minutter senere går også en utslitt Ryan Giggs ut. Han viker plass for Dong Fangzhuo som får sin deby i Champions Leage.

På slutten av kampen virker begge lag temmelig sluttkjørte, og den eneste sjansen noen av lagene skaper er det Roma som får. Tottis langskudd går en halvmeter til side for mål fra 25 meter.

Lagoppstillingene Rediger

Roma

Doni
Marco Cassetti
Philliphe Mexes
Cristiano Chivu
Cristian Panucci
Danielle De Rossi
Christian Whillhelmson (Mirko Vucinic 62. min)
Rodrigo Taddei (Allessandro Rosi 82. min)
Simone Perrotta
Mancini
Franscesco Totti

Ubenyttede innbyttere:

Ginaluca Curci
Jaques Faty
Marino Defendi
Matteo Ferrari
Stefano Oka Chucka

Manager:

Luciano Spalletti

Manchester United

Edwin van der Sar
John O'Shea
Wes Brown
Rio Ferdinand
Gabriel Heinze
Cristiano Ronaldo
Michael Carrick
Paul Scholes
Ryan Giggs (Dong Fangzhou 78. min)
Ole Gunnar Solskjær (Darren Fletcher 74. min)
Wayne Rooney

Ubenyttede Innbyttere:

Thomas Kuzczack
Kieran Richardson
Chris Eagles
Alan Smith
Louis Saha

Manager:

Sir Alex Ferguson

Tilfeldig wiki