FANDOM

En av kvalifiseringskampene til Champions Leage 2005/2006 ble spilt mellom Manchester United og Debrecen. Her dekkes den første kampen. De ungarske ligamesterne Debrecen hadde spilt seg til siste runde, mens United på sin side kunne starte i siste runde, og var favoritter mot laget fra Budapest. Begge lag hadde vært igjennom oppkjøringskamper, og dette var den første obligatoriske kampen for begge lag etter treningskampene.

1. Omgang Rediger

Avsparket ble tatt 21.05 med Luis Medina Cantalejo som dommer. Og hjemmelaget fra Manchester gikk ut i hundre. Etter bare 5 minutter sendte Wayne Rooney en nydelig gjennombruddspasning til Ruud van Nistelrooy som trillet ballen kontrollert i keepers lengste hjørne, dog bare for å bli avvinket for en marginal offside. Debrecen hadde sluppet med skrekken. Men bare 2 minutter etter var det virkelig alvor. Cristiano Ronaldo og Wayne Rooney forsøkte på veggspill, og ballen endte opp hos Ruud van Nistelrooy på 14 meter. Mottaket ble dessverre dårlig, og ballen spratt i magen på en Debrecenspiller, så i foten på en annen, og der sto Rooney umarkert og trillet ballen i keepers venstre hjørne. Keeper måtte bare stå å se på at ballen gikk inn. Og Rooney forstatte med fordervelse for Ungarerne. Han fòret Ruud van Nistelrooy og Cristiano Ronaldo konstant med dødlige pasninger, og bare flaks + keeper Norbert Csernyanszki holdt Ungarerne inne i kampen. Flere gode forsøk fra øvrige frontmenn som Roy Keane og Paul Scholes i tillegg til de nevnte, kunne gitt United enda flere mål før pause, men det sto (utrolig nok) bare 1-0 når den spanske dommeren blåste av for første gang.

Pause Rediger

Det hadde vært en ytterst hyggelig aften for alle som heiet på United, mens fansen fra Budapest ikke var fullt så tilfreds. 1. Omgang førte til ett gult kort for Roy Keane hos Manchester United.

2. Omgang Rediger

Lagene kom ut til 2. Omgang, og trener Andras Herczeg måtte ha gitt de hvitkledde noen alvorsord, for de gikk ut på banen for å virkelig kjempe. Sjokket hos begge lags supportere ble utløst når Peter Halmousi fintet bort Gary Neville og klinket ballen bak keeper Edwin van der Sar. Men til ungarernes store sjokk og fortvilelse ble scoringen strøket av målprotokollen fordi dommeren mente Halmousi hadde brukt ulovlige midler i det han kom seg forbi Neville. Episoden bidro til å skjerpe United, og de svarte øyeblikkelig med å doble ledelsen. Og denne gangen ble ikke Rooney-Van Nistelrooykombinasjonen avblåst. Rooney sendte en fin gjennombruddspasning til hollenderen som på elegant vis trillet ballen forbi keeper som kom i møte. Etter dette gikk Zsombor Kerekes ut for Sidi Ber (Undertegnede har ikke funnet fornavnet hans). Debrecenspillerne hadde hele kvelden meid ned Cristiano Ronaldo fordi de ikke fant ut av han og dribletoktene hans. Og etter 63 minutter skulle Debrecenspillerne få sin straff. John O'Shea til Ruud van Nistelrooy. Van Nistelrooy på ettouch til Wayne Rooney som la inn foran mål. Der sto Ronaldo og bresidet ballen i bruret. 3-0. Rett før dette skjedde, hadde Debrecen satt innpå Zoltàn Kiss for Igor Bogdanoic, og det var innbytter Kiss som skulle sette en ny støkk i United. For midt i en periode, hvor de ungarske mesterne kom overraskende lett til, skjøt Kiss fra 25 meter, og skuddet hadde gått rett i mål om det hadde gått en meter til siden. Etter 67 minutter gikk Roy Keane og Cristiano Ronaldo ut for Alan Smith og Ji-Sung Park. Det var noe av det siste som skjedde, bortsett fra at 3 Debrecenspillere pådro seg gule kort og at Giuseppe Rossi kom inn for Ruud van Nistelrooy etter 82 minutter. 3 minutter senere kom Zoltan Böör inn for Tibor Dombi.

Lagoppstillingene Rediger

Manchester United Edwin van der Sar
Gary Neville
Rio Ferdinand
Mikael Silvestre
John O'Shea
Darren Fletcher
Roy Keane (Alan Smith 67. min)
Paul Scholes
Cristiano Ronaldo (Ji-Sung Park 67. min)
Wayne Rooney
Ruud van Nistelrooy (Giuseppe Rossi 82. min)

Ubenyttede Innbyttere:

Tim Howard
Gabriel Heinze
Liam Miller
Kieran Richardson

Manager:

Sir Alex Ferguson

Debrecen

Norbert Csernyanszki
Laszlo Eger
Peter Matè
Csaba Szatmári
Dragan Vukmir
Aasen Nikolov
Tibor Dombi (Zoltán Böőr 85. min)
Tamas Sandor
Peter Halmosi
Zsombor Kerekes (Sidi Be 52. Min)
Igor Bogdanovic (Zoltan Kiss 60. min)

’’’Ubenyttede Inbyttere’’’

Tomic
Adam Komlòsi
Madar
Csaba Bernath

Manager

Andreas Herczeg

Tilfeldig wiki