FANDOM

En av FA Premier Leagues kamper 2005/2006 ble spilt mellom Everton og Manchester United. Dette var sesongens første kamp for begge lag - i Premier League.

Begge lags spillere var kommet seg helskinnet og uten skader gjennom oppkjøringskampene, og den eneste spilleren som hadde noe som kunne minne om skade, var James Beattie.

1. Omgang Rediger

Avsparket ble tatt 13.45 med Graham Poll som dommer. Og det var hjemmelaget fra Liverpool som åpnet best. Mikel Arteta hadde flere gode innlegg mot Tim Cahill, som ved en av anledningene var nær ved å score. Desseverre for Australieren gikk den knallharde headingen til corner via keeper Edwin van der Sar. Enda nærmere kom inbytter Marcus Bent når skuddet hans traff foten til Mikael Silvestre, og fløy opp i tverrliggeren. Bent som forøvrig kom inn for Beattie, som måtte gi seg allerede etter 20 minutter, med den nevnte fotskaden.

Men også United hadde sine sjanser. Ruud van Nistelrooys knallharde frispark fra 25 meter strøk tverrliggeren, i tillegg overså dommer Poll et soleklart straffespark for nevnte Nistelrooy, når Joseph Yobo dro han ned i det han forsøkte å skyte på mål. I tillegg til dette, hadde Wayne Rooney kommet til noen halvsjanser med distanseskudd, men det var veteranen Paul Scholes som kom nærmest med et skudd fra 20 meter som barberte toppen av Nigel Martyns tverrligger.

Men i fotball er det å sette sjansene som gjelder, og det gjorde Ruud van Nistelrooy to minutter før pause. Wayne Rooney tok ned ballen og holdt den død til John O'Shea kom stormende. Den irske backen sende en nydelig pasning gjennom Evertons forsvar til van Nistelrooy, og fra litt spiss vinkel alene med keeper, dunket han ballen elegant opp i nettaket. 1-0 United.

Pause Rediger

En underholdende første omgang på Goodison Park med 1-0 til Manchester United. Resultatet kunne fort vært annerledes dersom Marcus Bent hadde vært litt heldig, og Tim Cahill hadde truffet bedre. Den som derimot traff best, var målscorer Ruud van Nistelrooy.

Ett bytte i første omgang. Marcus Bent for en skadd James Beattie.

2. Omgang Rediger

United gikk ut i hundre, og etter bare et minutt av andre omgang lempet Paul Scholes ballen inn i feltet, men Jospeh Yobo tok i mot ballen, og faren virket over for Everton. Men til alles store forbauselse valgte Yobo å spille ballen på tvers inne i 16-meterfeltet, og der sto Liverpools store sønn Wayne Rooney å sendte ballen i nettet på volley. Følgelig upopulært blant Evertonfansen å bli senket av en tidligere spiss.

Med to mål i trynet på tre minutter, ble resten av oppgjøret en eneste lang oppoverbakke for hjemmelaget. Riktignok var David Weir frempå med en heading like over etter Van der Sars mislykkede utboksing fire minutter etter 2-0-scoringen. En redusering der og mye kunne ha blitt annerledes.

Ligadebutant Ji-Sung Park som nylig var kjøpt fra PSV Eindhoven, gjorde en flott figur som erstatter for Cristiano Ronaldo som skadet ankelen på trening. Og enda bedre kunne dagen ha blitt om koreaneren bare hadde truffet skikkelig da han fikk sin store sjanse etter 56 minutter. Han tok Gary Nevilles lange fremspill fint ned med hodet, men fikk dessverre verken dreis eller retning på skuddet sitt.

Like etterpå skulle Everton sette inn et 15-minutterspress på United. Tim Cahill fortsatte med å bomme med headinger etter innlegg Arteta. I tillegg kom flere spillere til nestensjanser.

Etter dette døde kampen ut, og det eneste som skjedde var et skudd fra Phil Neville og et gult kort til Paul Scholes. Kevin Kilbane og Duncan Ferguson kom også inn for henholdsvis Kevin Davis og Leon Osman hos Everton. Giuseppe Rossi, Alan Smith og Gabriel Heinze kom inn for Ji-Sung Park, Paul Scholes og Darren Fletcher hos Manchester United.

Lagoppstillingene Rediger

Everton FC

Nigel Martyn
Tony Hibbert
David Weir
Joseph Yobo
Alessandro Pistone
Kevin Davies (Kevin Kilbane 76. min)
Phil Neville
Mikel Arteta
Tim Cahill
Leon Osman (Darren Ferguson 64. min)
James Beattie (Marcus Bent)

Ubenyttede Innbyttere:

Richard Wright James McFadden

Manager: David Moyes

Manchester United

Edwin van der Sar
Gary Neville
Rio Ferdinand
Mikael Silvestre
John O'Shea
Darren Fletcher (Gabriel Heinze 72. min)
Roy Keane
Paul Scholes (Alan Smith)
Ji-Sung Park (Giuseppe Rossi
Wayne Rooney
Ruud van Nistelrooy

Ubenyttede Inbyttere :

Tim Howard Kieran Richardson

Manager:

Sir Alex Ferguson

Tilfeldig wiki