FANDOM

FA Community Chield sesongen 2008/2009 ble spilt (som alltid) på Wembely Stadium i London mellom Manchester United og Portsmouth.

Før kampen var det kun United som manglet spillere. Wayne Rooney var ute med et magevirus. Samme virus holdt også Michael Carrick på benken. Anderson spilte OL for sitt landslag Brasil i Beijing, og i tillegg måtte skadeplagede Gary Neville starte når John O'Shea måtte steppe inn sentralt på midten for Carrick. I tillegg er Cristiano Ronaldo ute etter en ankeloprasjon.

Først:

Community Chield er en årlig fotballkamp som spilles helgen før den engelske serien starter, mellom vinneren av fjorårets FA Premier Leage (Den engelske ligaen) og FA-Cupen (Den engelske cupen). Manchester United var nå i denne kampen for 2. år på rad.

Første Omgang Rediger

Kampen åpnet jevnt med lite trykk fra noen av lagene. Mange supportere erger seg over labert tempo i mange av disse kampene, fordi kampen spilles før serien begynner, som en del av sesongoppkjøringen.

Men kampen åpnet seg mer opp, og det var Manchester United som fikk matchens første mulighet. Darren Fletcher slo et fint innlegg til Carlos Tevez, som stupte ballen utenfor målet til Portsmouths rutinerte keeperverteran David James.

Etter dette var Ronaldos stedfortreder Luis Nani mye på farten, og spilte Ryan Giggs mye igjennom, som for anledningen var en slags hengende spiss bak Carlos Tevez. Giggs derimot, klarte ikke å få mye ut av Nanis pasninger.

Portsmouth hadde ikke kommet i gang, og virket helt ufarlige. De var tafatte, sendte få mann i angrep, og de røde fra Manchester kunne omtrent gjøre som de ville. Dette kunne straffet seg ved flere anledninger i første omgang. Nani var nok en gang arkitekt, og først med en lobb som gikk like over, så med et innlegg som nesten seilte inn i mål, men gikk heldigvis for Pompey, ut til innkast. Mer enn det som er skrevet skjer det ikke i den første omgangen, og temmelig kjedelige 45 minutter renner svært sakte men sikkert ut i sanden.

Pause Rediger

Ingen av lagene er villige til å sende mange folk i angrep, selv om dette er en temmelig betydningsløs match med tanke på alt det andre som skal skje de neste månende med FA-Cup, FA Premier League, og Champions League-kamper for å nevne noen. Vinneren får likevel et digert trofè å sette inn i klubbhuset.

PS: Om kampen skulle ende uavgjort, vil det gå direkte til straffespark.

Andre Omgang Rediger

Andre omgang åpnet som første, med balltrilling, lite intensitet og vinnervilje, og tvers igjennom kjedelig spill. Det var da Portsmouth kom med sin største mulighet, med et skudd fra 25 meter som gikk langt over.

Uniteds største sjanse kom også i denne perioden. Et hjørnespark snappes opp av Darren Fletcher på 20 meter. Skuddet er godt, men en god og heldig David James får pirket ballen i tverrliggeren. Returen fra Tevez går rett i fanget på keeper James.

Like etterpå kommer det et nytt skudd fra Tevez som James slår utenfor.

Etter dette kunne mye tyde på at Pompeylaget var på vei inn igjen i kampen, om man kan bruke et slikt uttrykk i en slik match. De lånte ballen mer, og skjøt mye. Likevel kom det som regel bare løskrutt fra uladde gevær og Pompeypistoler.

Etter 67 minutter kommer det et dobbelbytte hos United. Wes Brown erstatter Gary Neville, og John O'Shea går ut for Michael Carrick. Det er tydelig at Sir Alex Ferguson tenker straffesparkkonkurranse når han setter inn en defensiv spiller, og en god straffeskytter i Brown og Carrick.

Likevel er det nok en gang United som får muligheten. Dessverre tar dommer Peter Walton fra de røde den muligheten, når han lar en liggende Hermann Hredarsson holde Carlos Tevez i beinet innenfor 16-meteren. Klart straffespark som Walton overser.

10 minutter etter de første byttene hos United går banens beste spiller, Luis Nani av Wembelygresset, for Fraizer Campell, som tidligere hadde blitt matchvinner mot Espanyol under Ole Gunnar Solskjærs tesimonalkamp.

Men ingen av inbytterne setter fart i verken kamp eller lag, slik at det ebber ut med 0-0, og straffekonk.

Straffesparkkonkurranse Rediger

Straffeskytter Lag Mål/Bom Kommentar Stilling
Lassana Diarra Portsmouth Bom Diarra blåser ballen langt over, i retning midten av målet. 0-0
Carlos Tevez Manchester United Mål Tevez scorer til høyre. Keeper James går til venstre 0-1
Jermain Defoe Portsmouth Mål Defoe legger ballen lavt til høyre, men selv om van der sar er på den, går den inn 1-1
Ryan Giggs Manchester United Mål James går rett, men ballen suser opp i venstre kryss 1-2
Arnold Muvemba Portsmouth Bom En merkelig straffe. Van der Sar går til venstre, men ballen treffer beina hans i kastebevegelsen. 1-2
Michael Carrick Manchester United Mål Carrick finter James ut. Han plasserer ballen midt i mål, mens James flyr til høyre.
Glen Johnson Portsmouth Bom Johnson skyter balen rett over tverrliggeren mot en Van der Sar som blir stående.

Manchester United vinner Community Chield 2008/2009

Lagene Rediger

Portsmouth

David James
Glen Johnson
Sol Campbell
Sylvian Distin
Hermann Hreiðarsson
Papa Bouba Diop
Pedro Mendes
Lassana Diarra
Niko Kranjčar
Peter Crouch
Jermain Defoe

Hvorvidt Portsmouth byttet spillere har ikke vært å finne på nettet.

Ubenyttede Inbyttere:

Jamie Ashdown
John Utaka
Sahar
Lauren Etame Meyer
Martin Cranie
Traore

Manager: Harry Redknapp

Manchester United

Edwin van der Sar
Gary Neville (Wes Brown 67. min)
Rio Ferdinand
Nemanja Vidic
Patrice Evra
Darren Fletcher
John O'Shea (Michael Carrick 67. min)
Paul Scholes
Ryan Giggs
Nani (Fraizer Campbell 77. min)
Carlos Tevez

Ubenyttede innbyttere:

Tomasz Kuszczak
Jonny Evans
Rodrigo Possebon
Rafael Da Silva

Manager: Sir Alex Ferguson

Tilfeldig wiki